Onderzeeërs II
De ALV van de JD, bijeen te Den Haag op 13 en 14 juni 2015,
constaterende dat
- de huidige Walrusklasse onderzeeërs al 20 tot 25 jaar in dienst zijn;
- de huidige Walrusklasse over 10 jaar afgeschreven is;
- er nieuwe onderzeeërs moeten komen;
- Nederland al vanaf 1994 geen onderzeeërs meer gebouwd heeft;
- het bedrijf dat de Walrusklasse gebouwd heeft failliet is;
overwegende dat
- er nieuwe licenties moeten worden gekocht om kennis en technologie weer in huis te halen voor een in Nederland ontworpen onderzeeër;
- het daarom onmogelijk is binnen tien jaar een onderzeeër te ontwerpen en te bouwen;
- bedrijven zoals het Franse DCNS en het Duitse ThyssenKrupp Marine Systems al bezig zijn met het ontwerpen van een 3000 a 4000 ton onderzeeër voor de Australische competitie om de Collinklasse te vervangen;
- de Australische marine dezelfde eisen heeft voor haar onderzeeërs als de Nederlandse marine;
spreekt uit dat
- de Nederlandse staat via het Europees Defensie Agentschap partners moet zoeken om een gezamenlijke, open en transparante competitie uit te schrijven voor het aanbesteden van de nieuwe klasse onderzeeërs;
- op basis van de competitie een keuze moet worden gemaakt wie de nieuwe klasse onderzeeër gaat leveren.
en gaat over tot de orde van de dag.
Toelichting:
De Walrusklasse is ontworpen en geproduceerd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij wat in 1996 failliet is gegaan. Daarna zijn er op Nederlandse bodem geen nieuwe onderzeeërs meer ontworpen en gebouwd. Deze kennis zijn we nu effectief verloren en moet weer aangekocht worden door middel van licenties uit andere landen als we zelf van 0 punt weer onderzeeërs gaan ontwerpen en produceren. Wat een tijdrovend en kostbaar process is. De constructie van een onderzeeërs duurt gemiddeld 8 jaar wat practices onmogelijk maakt voor Nederland om in de tijdsframe van 10 jaar vanaf punt 0 zelf onderzeeërs te ontwerpen en te produceren. Omdat er nog geen ontwerp is, de faciliteiten voor constructie is er ook niet meer aanwezig in Nederland, alles moet letterlijk van punt 0 worden opgebouwd en aangekocht.
Momenteel is er al een competitie aan de gaande voor de opvolging van de Australische Collin classe onderzeeër, de Australische marine heeft de zelfde wensen als de Nederlandse marine en ook de zelfde tijdsframe waarin ze de Collin classe vervangen willen hebben als wij de Walrus Classe. Bedrijven zoals het Zweedse SAAB Group en het Duitse ThyssenKrupp Marine Systems hebben al een bod gedaan op de Australische competitie en bezig zijn met het ontwerpen van een 3000 ton onderzeeër (type A26 en type 216) voor de Australische marine. Daarnaast heeft ook de Franse Direction des Constructions et Armes Navales (DCNS) al een ontwerp voor een 3000 a 4000 ton conventionele onderzeeër klaar liggen voor hun Indische en Braziliaanse klanten.