Superblocks

Superblocks

De ALV van de JD, bijeen in Rotterdam op 11-12 juni 2022

Constaterende dat:

  • Nederlandse steden over het algemeen een tekort aan ruimte hebben voor zaken als woningen, groen en communale ruimtes;
  • Gemotoriseerde voertuigen ongeveer 50% van het oppervlak van onze steden opnemen;
  • Geasfalteerde steden warmte goed vasthouden waardoor steden door klimaatopwarming wel 8 graden Celsius warmer kunnen worden;
  • Nederlandse luchtkwaliteit slecht is en jaarlijks meer dan duizend mensen overlijden aan fijnstof door verkeer;
  • Er jaarlijks honderden mensen om het leven komen in verkeersongelukken in steden, met tienduizenden gewonden;
  • Verkeer de dominante factor voor geluidsoverlast in steden is;
  • Nederland in een biodiversiteitscrisis verkeert;

Overwegende dat:

  • Er dus veel problemen met autodominantie in onze steden zijn;
  • Steden als Barcelona en Wenen hierdoor bezig zijn met het invoeren van ‘superblocks’;
  • Superblocks wijkvormen zijn waar via een gefaseerd model de dominante positie van de auto wordt teruggedrongen en deze ruimte weer naar bewoners gaat;
  • Deze projecten van bewoners tot academici worden gezien als zeer succesvolle modellen voor stadsontwikkeling die bovenstaande problemen kunnen oplossen;
  • Superblocks zeker in de eerste fase relatief makkelijk en goedkoop te implementeren zijn;
  • Superblocks enorme kansen bieden voor sociale cohesie en participatieve democratie op wijkniveau;

Spreekt uit dat:

  • De JD in het algemeen voorstander is van de implementatie van superblocks.