Verbeteren leesvaardigheid
De ALV van de JD, bijeen in Amsterdam op 27-28 januari 2024
Constaterende dat:
- De leesvaardigheid in Nederland aanzienlijk is afgenomen, waarbij een derde van de Nederlandse leerlingen onvoldoende geletterd is in leesvaardigheid;
- De leesvaardigheid van Nederlandse vijftienjarigen voor het eerst onder het Oeso-gemiddelde is gezakt;
- Ondanks talrijke overlegstructuren, groepen en strategieën zoals ‘klankbordgroepen’, ‘briefings’, ‘kennistafels’ en andere initiatieven er nog steeds geen concrete stappen zijn genomen om deze neerwaartse trend om te keren.
Overwegende dat:
- Leesvaardigheid een belangrijk vaardigheid is om actief deel te kunnen nemen in de
samenleving; - Mensen die slecht kunnen lezen kwetsbaarder zijn voor nepnieuws, desinformatie en complottheorieën, waardoor hun kritisch denkvermogen wordt beïnvloed;
- Enkel het beschikbaar stellen van extra financiële middelen niet afdoende is om deze
uitdaging aan te pakken.
Spreekt uit dat:
- Het structureel verbeteren van de leesvaardigheid een absolute prioriteit moet worden voor de overheid en toekomstige regeringen.