Superblocks
De ALV van de JD, bijeen in Rotterdam op 11-12 juni 2022
Constaterende dat:
- Nederlandse steden over het algemeen een tekort aan ruimte hebben voor zaken als woningen, groen en communale ruimtes;
- Gemotoriseerde voertuigen ongeveer 50% van het oppervlak van onze steden opnemen;
- Geasfalteerde steden warmte goed vasthouden waardoor steden door klimaatopwarming wel 8 graden Celsius warmer kunnen worden;
- Nederlandse luchtkwaliteit slecht is en jaarlijks meer dan duizend mensen overlijden aan fijnstof door verkeer;
- Er jaarlijks honderden mensen om het leven komen in verkeersongelukken in steden, met tienduizenden gewonden;
- Verkeer de dominante factor voor geluidsoverlast in steden is;
- Nederland in een biodiversiteitscrisis verkeert;
Overwegende dat:
- Er dus veel problemen met autodominantie in onze steden zijn;
- Steden als Barcelona en Wenen hierdoor bezig zijn met het invoeren van ‘superblocks’;
- Superblocks wijkvormen zijn waar via een gefaseerd model de dominante positie van de auto wordt teruggedrongen en deze ruimte weer naar bewoners gaat;
- Deze projecten van bewoners tot academici worden gezien als zeer succesvolle modellen voor stadsontwikkeling die bovenstaande problemen kunnen oplossen;
- Superblocks zeker in de eerste fase relatief makkelijk en goedkoop te implementeren zijn;
- Superblocks enorme kansen bieden voor sociale cohesie en participatieve democratie op wijkniveau;
Spreekt uit dat:
- De JD in het algemeen voorstander is van de implementatie van superblocks.