Structurele investering in onderwijs ondersteunend personeel
De ALV van de JD, bijeen online op 5-6 februari 2022
Constaterende dat:
- De daling van het aantal grote groepen in het primair onderwijs is gestagneerd;
- De huidige leerling-leerkracht ratio aan het stijgen is;
- De werkdruk van leerkrachten (te) hoog is;
- Het aantal studenten aan de opleiding tot onderwijsassistent sterk groeit;
Overwegende dat:
- Niet de individuele aandacht krijgen die zij nodig hebben;
- Extra handen van ondersteunend personeel in de klas zorgen voor meer individuele aandacht van de leerkracht;
- Individuele aandacht zorgt voor betere prestaties en een beter emotioneel welzijn;
- Uit ervaring blijkt dat de toename in aangesteld ondersteunend personeel naast de leerkracht zorgt voor meer individuele aandacht voor leerlingen;
- Uit ervaring blijkt dat de toename in aangesteld ondersteunend personeel naast de leerkracht een positieve bijdrage op de kwaliteit van onderwijs zorgt;
- Een lagere leerling-leerkracht ratio het onderwijs een meer aantrekkelijke werkplek maakt en op den duur mogelijk meer nieuwe leerkrachten aantrekt;
Spreekt uit dat:
- De Jonge Democraten vinden dat er structureel geld vrijgemaakt moet worden om onderwijs ondersteunend personeel in te zetten om de individuele aandacht per leerling in het primair- en secundair onderwijs te verhogen.