Categoraal onderwijs
De ALV van de JD, bijeen online op 13-14 februari 2021
Constaterende dat:
- In het Nederlandse onderwijs relatief vroeg wordt geselecteerd op niveau;
- Landen die ‘vroeg’ selecteren (≤ 12 jaar) gemiddeld genomen meer ongelijkheid kennen dan landen die ‘laat’ selecteren (≥ 15 jaar);
- Doorstromen naar een ander onderwijsniveau in Nederland relatief lastig is;
- Dit vooral nadelig is voor kinderen van praktisch opgeleide ouders, aangezien zij vaker op een ‘te laag’ niveau worden geplaatst;
- Mede daardoor de afgelopen 5 tot 10 jaar de kansenongelijkheid in het onderwijs flink is toegenomen;
Overwegende dat:
- Categoraal onderwijs de doorstroom nog moeilijker maakt;
- Catogorale scholen (met 1 niveau) doorstromen of afstromen vrijwel onmogelijk maken, aangezien leerlingen dan naar een andere school moeten;
- Categorale scholen te weinig bijdragen aan de integratiefunctie die juist het onderwijs hoort te hebben;
- Leerlingen op categorale scholen, doordat ze minder in contact komen met andere groepen in de samenleving, meer vooroordelen kunnen ontwikkelen over deze groepen;
- Dit allerminst bevorderlijk is voor het solidariteitsprincipe waar onze verzorgingsstaat op is gebouwd;
Spreekt uit dat:
- Categoraal onderwijs alleen binnen brede middelbare scholen mag blijven bestaan.