Transparantieplicht politieke reclame
De ALV van de JD, bijeen online op 13-14 februari 2021
Constaterende dat:
- Politieke argumenten die verspreid worden op online platforms moeilijk op waarheid te controleren en/of te weerleggen zijn omdat ze op een persoon zijn afgestemd, waardoor het publieke debat versplinterd;
- Politieke microtargeting ook voordelen heeft. Zo kan het onder andere tot een hogere verkiezingsopkomst kan leiden;
- Online platforms voor een transparantieverplichting voor politieke advertenties getekend hebben in de Europese gedragscode;
- Minister Ollongren van BZK als aanvulling daarop een gedragscode gaat opstellen waarin richtlijnen worden geboden aan online platforms én politieke partijen om transparantie van politieke advertenties ‘te duiden’;
Overwegende dat:
- De Jonge Democraten veel waarde hechten aan de democratie;
- In de Europese gedragscode niet bepaald is hoe en welke informatie openbaar moet worden gemaakt;
- Vrijwillig naleven niet genoeg is om online platforms en politieke partijen te laten voldoen aan de transparantieverplichting;
- De technieken om kiezers online te beïnvloeden alleen maar slimmer worden, bijvoorbeeld door het gebruik van deepfakes;
Spreekt uit dat:
- Er een wettelijke transparantieplicht voor microtargeting door politieke partijen moet komen, zodat het zonneklaar is welke informatie op welke manier openbaar moet worden gemaakt.