Etiketten vleesproducten
De ALV van de JD, bijeen online op 5-6 februari 2022
Constaterende dat:
- De JD in de afgelopen jaren enkele moties over dierenwelzijn heeft aangenomen;
- Veel vleesverpakkingen vrolijke plaatjes met lachende kipfiguurtjes bevatten of het vlees in mooie vormen (zoals kerstboomnuggets) wordt gepresenteerd, wat niet realistisch is;
- De vleesindustrie jaarlijks miljoenen euro’s besteedt aan campagnes om vleesproducten en het eten daarvan top te laten lijken;
Overwegende dat:
- Bewustzijn creëren voor consumenten over wat ze precies eten belangrijk is;
- Bewustzijn niet gecreëerd wordt met neppe of kinderlijke informatie, maar met serieuze informatie over wat er in het product zit en waar het vandaan komt;
- De Europese Commissie al een herkomstlabel op sommige vleesproducten ingevoerd heeft;
Spreekt uit dat:
- Op vleesproducten voortaan een etiket dient te komen staan met informatie over waar het dier vandaan komt en hoe de kwaliteit van leven is geweest. Daarnaast komt er een afbeelding van een levend dier op dat product te staan zodat de consument weet wat hij eet.