Belasten privévliegtuigen
De ALV van de JD, bijeen in Eindhoven op 4-5 februari 2023
Constaterende dat:
- Privévliegtuigen ongeveer 10 keer zo veel CO2 uitstoten per passagier-kilometer dan commerciële vliegtuigen;
- Privévliegtuigen veel gebruikt worden voor korte afstanden (onder de 500 km);
- Privévluchten buiten het Europees emissiehandelssysteem vallen, terwijl commerciële vluchten er binnen vallen;
- Privévliegtuigen ook op andere vlakken belastingvoordelen krijgen;
- Het aantal privévluchten veel sneller groeit dan het aantal commerciële vluchten;
Overwegende dat:
- Mensen met krappe inkomens accijnzen en CO2-taks betalen om klimaatverandering tegen te gaan, terwijl de rijksten veel meer schade aanrichten;
- Het niet eerlijk is dat commerciële vluchten elkaar jaar minder rechten kunnen opkopen in het ETS;
- Privévluchten op dit moment onbeperkt kunnen vliegen;
- Privévluchten minder belangrijk zijn voor de economie en het algemeen welzijn dan commerciële vluchten;
Spreekt uit dat:
- Privévluchten belast moeten worden evenredig met de vervuiling die ze veroorzaken, en net als de commerciële luchtvaart onder het ETS moet gaan vallen.