#

JD discussieavond: #Onderwijs2032 -

Datum: 16 november 2015 | Tijd: 19:45 - 23:59 | Locatie: De 4 Heeren, Nijmegen

In de krant heb je vast al dingen gelezen zoals ‘Engels moet gegeven worden vanaf de kleuterklas’ of ‘historische feitjes moeten worden afgeschaft’. Titels die slaan op het platform 2032, dat bezig is met het zoeken naar de juiste vorm van modern onderwijs dat leerlingen die in 2032 van de middelbare school afgaan klaarstoomt voor de maatschappij.

Maar er zit veel meer achter dan alleen de kopjes die ons worden verteld via de media. Jan Verwij, lid van platform 2032 en docent filosofie (en leraar van het jaar 2012) gaat met ons nadenken over de voorlopige voorstellen en schetst het mensbeeld dat achter de plannen ligt. De hoofdvraag hierbij is: wat moeten kinderen die in 2032 van de middelbare school komen weten?

Zaken die besproken zullen worden zijn: de leerling as homo economicus of is er toch plaats voor buldung, voor socialisatie? En ook: is het one size fits all model nog wel van toepassing? Meer vragen dan oplossingen, wie vraagt er mee? 

In de krant heb je vast al dingen gelezen zoals ‘Engels moet gegeven worden vanaf de kleuterklas’ of ‘historische feitjes moeten worden afgeschaft’. Titels die slaan op het platform 2032, dat bezig is met het zoeken naar de juiste vorm van modern onderwijs dat leerlingen die in 2032 van de middelbare school afgaan klaarstoomt voor de maatschappij.

Maar er zit veel meer achter dan alleen de kopjes die ons worden verteld via de media. Jan Verwij, lid van platform 2032 en docent filosofie (en leraar van het jaar 2012) gaat met ons nadenken over de voorlopige voorstellen en schetst het mensbeeld dat achter de plannen ligt. De hoofdvraag hierbij is: wat moeten kinderen die in 2032 van de middelbare school komen weten?

Zaken die besproken zullen worden zijn: de leerling as homo economicus of is er toch plaats voor buldung, voor socialisatie? En ook: is het one size fits all model nog wel van toepassing? Meer vragen dan oplossingen, wie vraagt er mee? 


« terug naar de agenda