#

Lokale laadpalen, de sleutel tot succes!

04 Apr 2014

Zaterdag berichtte de Volkskrant over de fiscale stimuleringsmaatregelen voor (semi-)elektrische auto's. Deze hebben volgens onderzoek zeker een half miljard euro gekost. Over de impact ontstaan nu vragen. Zeker omdat ook de autobranche zelf zich tegen deze fiscale maatregelen keert.

Het artikel suggereert dat hybrides gewoon op benzine zijn gaan rijden, terwijl hun baasjes wel alle groene voordelen opstrijken. De automobilist blijkt – net als gewone mensen – liever lui dan moe en steekt in het opladen van zijn bolide geen energie en tijd. Begrijpelijk; zou u de zoektocht naar een oplaadpaal starten als u dagelijks diverse benzinestations passeert?

Het opladen van het een elektrisch rijtuig is op dit moment namelijk nog niet eenvoudig. In december 2013 schreef Stichting E-laad dat de hoeveelheid laadpalen niet toereikend is voor het aantal stekkerauto’s. Natuurlijk kan thuis worden opgeladen, maar in Nederland parkeren wij – bij gebrek aan ruimte – nogal eens op de openbare weg. En daar is geen laadpaal te vinden, waardoor een cruciale randvoorwaarde voor elektrisch rijden ontbreekt.

Gelukkig is er momentum voor een oplossing. Nu het Rijk gestopt is met de uitrol van het nationaal oplaadnetwerk, ligt de bal bij de gemeenten. Zij beslissen over plaatsing van oplaadpunten. Uw vers verkozen lokale volksvertegenwoordigers vergaderen op dit moment over het vierjarenplan van uw gemeente. Wij roepen hen op tot het aanleggen van voldoende (semi)publieke oplaadpunten, die tegemoetkomen aan de vraag en in proportie staan tot de grootte van het elektrisch wagenpark. Na alle euro’s helpen we de elektrische automobilist dan echt een stapje vooruit.

Categorie: Weblog