De Jonge Democraten, de onafhankelijke jongerenorganisatie gelieerd aan D66, lanceren de Stemfiechallenge. Het doel van de actie is om zoveel mogelijk jongeren naar de stembus te krijgen. De actie is geïnspireerd door de Ice Bucket Challenge waarmee geld werd opgehaald voor onderzoek naar de ziekte ALS.
Het plan is dat mensen die gaan stemmen een selfie van zichzelf maken met hun stemkaart in de hand. Die selfie wordt vervolgens op sociale media geplaatst, waarbij de plaatser minimaal drie mensen, maar het liefst zoveel mogelijk, ‘uitdaagt’ om hetzelfde te doen en daarbij ook weer mensen te nomineren. De geschatte opkomst van jongeren (18-25 jaar) ligt op 56%. Daarmee scoren jongeren ver onder het landelijk gemiddelde, dat rond de 70% ligt.
Voorzitter van de Jonge Democraten Wouter van Erkel hoopt dat actie veel effect zal sorteren: ”In Verenigde Staten en en Groot-Brittanië had een hogere jongerenopkomst ervoor kunnen zorgen dat de uitslagen anders waren geweest. Helaas zien we ook hier dat jongeren te weinig stemmen. Iedere stem die deze actie extra oplevert is fantastisch nieuws. We moeten voorkomen dat oud de toekomst kiest die jong niet wil.”
De Jonge Democraten roepen wel op de stemfies met de stemkaart in de hand te maken en niet in het stemhokje met het stemformulier. ”We willen mensen niet aanzetten tot het prijsgeven van hun geheime stem”, aldus Van Erkel.
Het Landelijk bestuur geeft vast het goede voorbeeld met hun #stemfies