Blogpost

Eén Europese autostekker

Elektrisch rijden begint in Nederland een vlucht te nemen. Dat heeft belangrijke voordelen, onder meer voor het milieu. In het belang van de vrije markt is het tijd om één Europese aansluiting om elektrische auto's op te laden. Dat klinkt tegenstrijdig, maar is dat juist niet.

Van de 8 miljoen personenauto’s in ons land zijn inmiddels 40.000 een stekkerauto. Dit lijkt nog maar beperkt, maar als we de jaarlijkse autoverkopen er bij halen (een beetje meer dan 400.000 stuks in 2013), dan gaat het toch al om een aanzienlijk aantal. Ook zijn er steeds meer automerken die zich op de elektrische markt wagen, een positieve ontwikkeling voor de consument. We kunnen er niet meer omheen: het Hollandse wagenpark wordt in toenemende mate elektrisch.

De voordelen van een elektrische auto spreken voor zich: geen uitstoot van broeikasgassen, een schonere lucht, we doen langer met onze fossiele brandstoffen en als wij er in slagen onze elektriciteitsvoorziening te vergroenen is de elektrische auto een toekomstbestendige vorm van mobiliteit. Dat de recycling van accu’s nog niet volledig geregeld is laten wij hier even buiten beschouwing.

Er zit wel een groot nadeel aan een elektrische auto, met name voor de gebruiker. De actieradius van veel modellen is vandaag de dag nog niet om over naar huis te schrijven. Een ritje van Delfzijl naar Vlissingen is kantje boord haalbaar. Alleen de mogelijkheid om een elektrische auto in korte tijd weer op te laden - tijdens een kopje koffie in een tankstation of een bezoek aan de klant - kan er voor zorgen dat de elektrische auto definitief een doorbraak kan maken. De oplossing lijkt onderweg: een netwerk van snellaadpalen.

Qua aantallen gaat het de goede kant op. Ondank dat de huidige capaciteit nog niet toereikend is, pakken gemeenten de handschoen goed op in de aanleg van reguliere laadpalen. En ook het snellaadpalennetwerk van private aanbieders groeit gestaag. Zo heeft BMW recentelijk aangekondigd een betaalbare snellader op de markt te brengen voor dealers en tankstations. Langzaam ontstaan de cruciale randvoorwaarden voor elektrisch rijden.

Er zit echter een addertje onder het gras. Aangezien de verschillende automerken (en andere aanbieders) verschillende stekkers gebruiken versnippert het aanbod aan (snel)laadpalen. Iedere aanbieder hanteert zijn eigen stekker!

Dit is op drie fronten een onwenselijke situatie. Ten eerste: voor consumenten wordt een onnodige lock-in gecreëerd. Wanneer een automobilist nu een elektrische BMW koopt, moet hij momenteel al een laadpunt voor thuis en op zijn werk kopen. Kosten: al gauw een paar duizend euro. Een prettige bron van inkomsten voor de autoverkoper, die door de consument wel terugverdiend zal worden door uitgespaarde brandstof. Maar: heb je eenmaal voor een bepaald merk gekozen, dan zal je daarna dus minder snel voor een ander merk kiezen. Slecht voor de concurrentie!

Ten tweede creëert de diversiteit aan autostekkers op macro-niveau ook een grote inefficiëntie, die de groei van de elektrische automarkt eerder zal vertragen dan versnellen. Wanneer een consument niet bij iedere laadpaal terecht kan, wordt het - om eerder genoemd nadeel van de actieradius - een stuk minder aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen. De aanbieders schieten zich hiermee duidelijk in de voet.

Ten derde: hoe moet het met onze Nederlandse vakantiegangers die op dit moment en masse de Franse wegen bevolken? In een land vergeven van Renault-Peugeot-Citroën is het lang zoeken naar een BMW-stekker (dit heeft menigeen in mijn nabijheid zo ook ervaren met gespecialiseerde garagebedrijven). Internationaal elektrisch autoverkeer wordt door de stekkerversnippering praktisch onmogelijk gemaakt.

Kortom: tijd voor een uniforme standaard, één Europese autostekker. Herinnert u zich de afweging tussen blue-ray en HD-TV nog op de markt van DVD-spelers? Het heeft een tijd geduurd voor de wereld duidelijkheid had wat de standaard ging worden. Laten wij dit voor zijn en lessen trekken uit het verleden. Laten we in Europees verband mogelijk maken dat onze elektrische automobilist zijn ritje Delfzijl-Vlissingen kan doortrekken naar Frankrijk. Een welverdiende vakantie als beloning voor deze koploper.

Joost van der Sande en Arend Meijer zijn Portefeuillehouders Mobiliteit en Energie van de Jonge Democraten.

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter

JD Blog

Congresvoorzitters en Stem- en Notulencommissieleden gezocht!

Voor het congres van 17 juni zoeken we weer 9 SNC-helden en 4 Congresvoorzitters! Lijkt het je leuk om in de Stem-en Notulencommissie te zitten? Stuur me dan even een mailtje op secretaris@jd.nl! E...

Lees meer...

woensdag 26 april 19:30
JD Rotterdam & Dwars Rijnmond-Rotterdam - Rotterdam
vrijdag 28 april 18:00
Kokkerellen met de Haagse Rebellen - In Enschede! - Overijssel
zaterdag 29 april 13:00
Landelijk Debattoernooi - Landelijk
zaterdag 29 april 13:00
Symposium: Euthanasie voor kinderen - Landelijk
maandag 01 mei 20:00
Motieschrijfavond en wethouder Everhardt - Utrecht
dinsdag 02 mei 20:00
[WAGENINGEN] Politiek Weerwolven - Utrecht
dinsdag 02 mei 20:00
Introborrel - Groningen
dinsdag 02 mei 20:00
Debatavond - Amsterdam

» Bekijk volledige kalender

Vul hieronder je emailadres in om een link te krijgen waarmee je je aan kunt melden voor de nieuwsbrieven van de Jonge Democraten en waarmee je je abonnementen kunt wijzigen.

» Bekijk eerdere nieuwsbrieven

Twitter

Jonge Democraten Online

FacebookLinkedInTwitterYouTube

© 2017 Jonge Democraten